ورزشنکات ورزشی

ورزش پیلاتس و فواید آن را بشناسیم

شاید اسم ورزش پیلاتس را شنیده باشید و چیزهای درباره فواید این ورزش بدانید. از شما می خواهم دانسته های خود را کنار بگذارید. چون در این مقاله بطور کامل به تاریخچه پیلاتس، پیلاتس چیست و فواید و مضرات آن می پردازیم. تا پایان این مقاله درک کاملی از پیلاتس خواهید داشت و پاسخ تمام سوالاتی که درباره این ورزش در ذهنتان است، روشن خواهد شد.

ورزش پیلاتس چیست؟

وقتی اسم پیلاتس می آید اولین چیزی که به ذهن می رسد ” کنترل ” است. پیلاتس، یک ورزش مقاومتی و توانی است که با دستگاه های خاصی انجام می شود. این ورزش همزمان از تمرکز دهن و جسم استفاده می کند. با انجام این ورزش ماهیچه های قوی و ورزیده خواهید داشت. پیلاتس تاثیر بسیاری در سلامت و تندرستی بدن شما خواهد داشت. اگر بطور منظم این ورزش را انجام دهید در کاهش کمردرد و کاهش وزن کمک چشمگیری به شما خواهد کرد. در ادامه بیشتر درباره فواید این ورزش صحبت خواهیم کرد.

مخترع ورزش پیلاتس

گفتیم که می خواهیم همه چیز را درباره پیلاتس به شما بگوییم. پس از صفر شروع می کنیم. یوزف هوبِرتوس پیلاتِس در سالهای ۱۹۱۲ تا ۱۹۶۷ این ورزش را اختراع کرد. او از بچگی ضعیف و بیمار بود. از بیماری‌هایی مانند راشیتیسم، آسم و تب روماتیسمی داشت. به همین دلیل بیشتر عمر خود را صرف تقویت قوای بدنی خود کرد. او در سال ۱۹۱۲ در انگلستان به عنوان بازیگر سیرک، بوکسور و مربی دفاع شخصی فعالیت می‌کرده است. یوزف پیلاتس بیشتر از ۵۰۰ تمرین برای این ورزش ابداع کرده بود ولی فقط ۳۴ روش آن مورد استفاده قرار گرفت. این ورزش در طول سالها بسیار تغییر کرد. امروزه پیلاتس یکی از محبوب ترین ورزش ها برای افزایش کنترل و تقویت تکنیک ها است.

کنترلوژی یا علم کنترل بدن چیست؟

یوزف پیلاتس، این ورزش را به نام علم کنترل بدن نامگذاری کرده بود. که بعد از فوت او به احترام ایشان نام این ورزش را به پیلاتس تغییر دادند. کنترلوژی یا پیلاتس به تمرینی گفته می شود که حالت های اشتباه را تصحیح می کنند و باعث بهبود توانایی های فیزیکی می شوند و درکنار آن ذهن و روح را تقویت می کنند. در هر وضعیتی باشید، خانم، آقا، ورزشکار، تازه کار، خانه دار، کارمند و یا هر شغل پر مشغله ی دیگر اگر ورزش پیلاتس را انجام دهید، از تاثیرات مثبت آن بهره مند خواهید شد.

ورزش پیلاتس

ورزش پیلاتس چند نوع است؟

پیلاتس استات

پیلاتس استات نام برند یک شرکت فروش لوازم  ورزشی است که فعالیت خود را از سال ۱۹۸۸ شروع کرده است. به نوعی از پیلاتس گفته می شود که تمرینات با استفاده از لوازم پیلاتس انجام می شود. این ورزش کاملا با قواعد علم ورزشی بازسازی و اصلاح شده است و کاملا مناسب افراد باردار و مجروح است.

پیلاتس کنترل بدن

این نوع از پیلاتس کاملا بر روی بازسازی تمرکز دارد. بسیاری از پزشکان پیلاتس کنترل بدن را برای بیماران با انواع جراحات مناسب می دانند. پیلاتس کنترل بدن بر ۷ اصل بنا شده است: قدرت، تنفس، تمرکز، هماهنگی، توازن، آرامش و حرکت های روان.

پیلاتس تعادل بدن

جدیدترین روش پیلاتس، پیلاتس تعادل بدن است. کلاس های این ورزش همراه با موسیقی است و بسیار سرزنده و استایل امروزی دارند. این نوع پیلاتس ترکیبی از پیلاتس، یوگا و تایی چی (یک هنر رزمی چینی) است.

ورزش پیلاتس با چه لوازمی انجام می شود؟

پیلاتس با تشک

پیلاتس با تشک

احتمالا پیلاتس را با تشک و کش و توپ ها می شناسید. در این کلاس ها هدف کنترل نیروی وزن است تا بدنتان قدرت و استقامت بالایی پیدا کند. اکثر کلاس های پیلاتس با تشک انجام می شود. چون به تجهیزات کمتری نیاز دارد. این روش برای افراد تازه کار که هنوز شناختی از بدن خود و حتی از حرکات این ورزش ندارند مناسب تر است. تمریناتی که بر روی تشک انجام می شوند تنوع بیشتری دارند و به همین دلیل محبوب تر هستند.

پیلاتس با دستگاه

امروزه دستگاه های مختلفی در بازار برای ورزش پیلاتس وجود دارد. بعد از اینکه مقاومت بدن خود را بالا بردید می توانید با استفاده از این دستگاه ها سنگین تر و سخت تر کار کنید. برای مثال:

کادیلاک

یوزف پیلاتس اولین دستگاهی که برای این ورزش طراحی کرد، کادیلاک بود. این دستگاه مجموعه ای از حرکات تمرینی برای افراد دارای ناتوانی عضلانی به منظور توانبخشی در مراکز درمانی و همچنین انجام حرکات تمرینی ورزشی برای قهرمانان ورزشی را ارئه می دهد. به طوری که با تجهیزات قرار گرفته بر روی این دستگاه می توان بیش از ۲۰۰ حرکت ورزشی را انجام داد.

اهداف:
  • جهت‌دهی به عضلات بدن
  • ساخت عضلات بدن
  • افزایش جریان خون
  • بهبود تنفس
  • افزایش کنترل
  • تعادل
  • ایجاد هماهنگی بین دست و پا
  • افزایش توان و قدرت بدنی

ریفورمر

این دستگاه محبوب‌ترین و پرکاربردترین دستگاه پیلاتس می‌باشد که برای انجام تکنیک‌ها و حرکات تمرینی پیلاتس در یک وضعیت سخت‌تر و شدیدتر استفاده می شود. از این دستگاه در زمینه‌های توانبخشی نیز در مراکز درمانی و ورزشی در باشگاه‌ها استفاده می‌شود.

اهداف:
  • افزایش قدرت بدنی
  • افزایش انعطاف‌پذیری
  • هماهنگی اجزای بدن
  • تعادل
  • افزایش قدرت تنفس
  • کاهش چربی‌های اضافه بدن و رسیدن به تناسب بدنی

پیلاتس با دستگاه

صندلی

این دستگاه برای توانبخس زانوها استفاده می شود. بیش از ۱۷۰ ترین می توان با استفاده از این صندلی ها انجام داد. این دستگاه جهت فراهم آوردن تمرینات مقاومتی پیکرتراشی و تنظیم عضلات بدن و فیتنس، بهبود عملکرد ورزشکاران، و همچنین توانبخشی افراد مصدوم طراحی شده است. انجام حرکت بر روی صندلی مانند حرکت بر روی مت در حالت معلق می‌باشد. همچنین هنگام حرکت بر روی صندلی همزمان یک گروه از عضلات درگیر می شوند.

اهداف:
  • تمرینات مقاومتی
  • تنظیم عضلات بدن
  • بهبود عملکرد ورزشکاران
  • توانبخشی افراد مصدوم
  • غلبه بر جاذبه زمین در حین حرکات تعادلی
  • حرکات تقویتی پا و دست

ورزش پیلاتس

پیلاتس با یوگا چه فرقی دارد؟

تا اینجا فهمیدید که پیلاتس هم مثل یوگا همزمان از تمرکز ذهن و جسم استفاده می کند و الگوی تنفس و آرامش را به ما یاد می دهد. تفاوتی که این دو با یکدیگر دارند این است که پیلاتس بیشتر بر روی درمان جسمی تمرکز دارد و یوگا به درمان های روحی و آرامشی بیشتر توجه می کند. هدفتان را از تمرین ها مشخص کنید. اگر نیاز به تمرین های روحی دارید یوگا برای شما مناسب تر است. ولی اگر می خواهید بدنتان را بازسازی کنید پیلاتس انتخاب بهتری است.

برای تمرینات این ورزش حتما باید کلاس برویم؟

اگر تا به حال تمرینات این ورزش را انجام نداده اید، داشتن یک مربی در باشگاه یا بطور خصوصی به شما کمک خواهد کرد تا اصولی کار کنید و حرکات را اشتباه انجام ندهید. در اینصورت هم مطمئن خواهید بود که تمرینات را درست انجام می دهید و هم سریع تر به نتیجه می رسید. انجام دادن اشتباه تمرینات ممکن است به اندام های بدنتان آسیب بزند. اگر وقت کافی برای باشگاه رفتن ندارید و نمی خواهید هزینه بالایی برای مربی خصوصی پرداخت کنید، می توانید از کتاب ها و فیلم های آموزشی استفاده کنید و با استفاده از آنها در خانه تمرینات خود را انجام دهید.

کاهش وزن

چگونه با پیلاتس وزن خود را کاهش دهیم؟

ورزش پیلاتس سرعت ماهیچه سازی را افزایش می دهد و چربی اضافه را از بین می برد. پس شما وزن و سایز کم خواهید کرد. قدرت استقامتی که این ورزش برای بدن شما ایجاد می کند، باعث می شود ورزش های سنگین تری انجام دهید و کالری بیشتری بسوزانید. ولی اگر اضافه وزن زیادی دارد و در زمان کمی می خواهید وزنتان را کاهش دهید، بهتر است در کنار پیلاتس هم رژیم غذایی مناسب داشته باشید و هم به ورزش های هوازی دیگر مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا هم بپردازید.

هفته ای چندبار تمرینات پیلاتس را انجام دهیم؟

ورزش پیلاتس برای شکل دادن به ماهیچه عالی است. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید باید حداقل هفته‌ای دو تا سه بار پیلاتس کار کنید. اما همانطور که گفته شد اگر مقدار زیادی چربی روی ماهیچه‌ هایتان جا خوش کرده است، باید تمرین‌های پیلاتستان را با مجموعه‌ای از تمریناتی که بالا برنده‌ی ضربان قلب هستند، ترکیب کنید تا چربی‌ هایتان آب شوند. بهتر است این کار را ۵ بار در هفته و به مدت ۳۰ دقیقه انجام بدهید.

ورزش پیلاتس

۱۰ فواید ورزش پیلاتس

  1. استرس را کاهش می دهد.
  2. گردش خون را افزایش می دهد.
  3. متابولیسم بدن را افزایش می دهد و باعث کاهش وزن می شود.
  4. درد های عضلانی و درد کمر را کاهش می دهد.
  5. اندام بدن را بازسازی می کند و عضلات شکمی را تقویت می کند.
  6. تراک استخوان ها را افزایش می دهد و باعث افزایش انعطاف پذیری و قدرت عضلانی می شود.
  7. اعتماد به نفس را افزایش می دهد.
  8. باعث بهبود تنفس می شود.
  9. بیماری های عصبی را در مان می کند.
  10. تعادل و تمرکز را بالا می برد.

ورزش پیلاتس چه ویژگی هایی دارد؟

هرکسی با هر شرایطی می تواند پیلاتس کار کند.

تمرینات پیلاتس بسیار متنوع هستند. برای هرکسی با هر سن و با هر شرایط بدنی تمریناتی وجود دارد. این نوع ورزش از تمرینات سبک تا تمرینات بسیار سنگین و چالش برانگیز دسته بندی می شود.  اگر دیسک کمر یا آرتروز گردن یا هر بیماری دیگری دارید و یا باردار هستید، حتما اول به مربی خود اطلاع دهید. و یا اگر در خانه می خواهید این تمرینات را انجام دهید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

طرز نشستن و ایستادن صحیح را یاد بگیرید.

با آموزش اینکه ستون فقرات خود را در هم ترازی صحیح نگه دارید، به عضلات مرکزی بدن خود کمک خواهید کرد که موثرتر کار کنند. برخی از بیماری ها مانند کمردرد، آرتروز گردن، قوز کمر، واریس و لخته های خونی و … ناشی از طرز نشستن و ایستادن بد است. با تمرینات پیلاتس یاد خواهید گرفت که اگر بدن‌تان را در موقعیت‌های درستی قرار بدهید و جهت‌گیری و هماهنگی اجزایش را تنظیم کنید، قوی‌ تر می‌شوید و می‌توانید احتمال صدمه‌هایی که ممکن است به خاطر استفاده‌ ی زیاد از یک اندام به وجود بیایند را کاهش ‌دهید.

استقامت و توانایی

ماهیچه های قوی و بدون چربی چربی بسازید.

با تمرینات پیلاتس چربی می سوزانید و عضله سازی می کنید. اکر می خواهید بدن خوش فرمی داشته باشید بطور منظم تمرینات پیلاتس را انجام دهید. پیلاتس کل اعضای بدن به ویژه عضلات شکم، پاها و باسن را تقویت می کند.

ورزش کنید تا استرس خود را کاهش دهید.

ما در تمام لحظات زندگی به مشکلات و کارهای دیگر فکر می کنیم. تمرینات پیلاتس از تمرکز ذهن ما برای کنترل و تعادل وضعیت بدن استفاده می کنندو افکار مزاحم را دور می کنند. در اینصورت درحین ورزش مغز شما آرام خواهد شد و به غیر ورزش به چیز دیگری فکر نخواهد کرد. این باعث می شود تا استرس شما کاهش یابد. اگر در طول هفته مکرر ورزش پیلاتس را انجام دهید شاهد کاهش استرس به صورت چشمگیری خواهید بود.

استفاده از تمرینات پیلاتس برای درمان بیماری ها

یوزف پیلاتس از این ورزش برای درمان سربازان مجروح استفاده می کرد. امروزه پیلاتس به عنوان یک روش عالی برای بازسازی قدرت و عملکرد بعد از جراحت شناخته شده است. چون این ورزش تمرین های سبکی دارد که برای درمان بیماری ها بسیار مناسب است. پزشکان از پیلاتس در درمان های فیزیوتراپی شما نمی توانند استفاده کنند. چون تمرین های پیلاتس به زمان بیشتری نیاز دارد. ولی از آن ها تمرین های مناسب را بپرسید و خودتان انجام دهید. خیلی زود فواید آن را احساس خواهید کرد.

عضلات مرکزی بدن را تقویت می کند.

عضلات مرکزی به عضلاتی مانند:ماهیچه راست شکم، ماهیچه مایل بیرونی شکم، ماهیچه مایل درونی شکم، ماهیچه‌های سرینی یا عضلات گلوتئال، عضلات ارکتور اسپاین یا عضلات راست‌کننده ستون مهره‌‌ها، عضله کوادراتوس لومبار یا مربع کمری و… گفته می شود. به نظرتان تقویت این عضلات چقدر می تواند در سلامتی بدنتان تاثیرگذار باشد؟ با تقویت این عضلات می توانید مشکل طرز اشتباه نشستن و ایستادن را هم رفع کنید. ضعیف بودن این عضلات آسیب ها و مصدومیت را در ما افزایش می دهد. پستقویت این عضلات برای همه ضروری است.

تنفس صحیح

تنفس صحیح را یاد می گیرید.

شاید اهمیت تنفس صحیح را ندانید و به نظر شما این مورد بی اهمیت باشد. در بسیاری از پژوهش‌ها اثبات شده است که روش صحیح تنفس می‌تواند قوای ایمنی بدن را تقویت کند، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد و آهنگ پیری را کند سازد. حتی تنفس صحیح می تواند در هضم و تقویت دستگاه گوارش نیز تاثیر مثبتی داشته باشد. پس با ورزش پیلاتس نحوه صحیح تنفس را یاد بگیرد تا یک قدم دیگر به سمت سلامتی بردارید.

 نتیجه

امیدوارم با همه توضیحاتی که تو این مقاله دادم، به اهمیت و فواید ورزش پیلاتس پی برده باشید. پس اگر فکر می کنید پیلاتس ورزش مناسبی برای شما هست، همین امروز تمرینات این ورزش را شروع کنید. نظر شما درباره این ورزش چیه؟ اگر تمرینات این ورزش رو انجام دادین از تجربه هاتون برامون بگید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

بیتا حاجی بابایی

نویسنده وبلاگ

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا