نکات ورزشیورزش

علت سردرد ناشی از ورزش چیست؟

زمانی که شما می خواهید با ورزش چربی ها را شکست دهید، سردرد هم شما را شکست می دهد. وقتی که شروع به ورزش می کنید، سردرد های مزمنی سراغ شما می آیند که باعث می شوند مجبور شوید زودتر از زمانی که دوست دارید به ورزش خود پایان دهید. اگرچه ممکن است این سردردها به اندازه ی سردرد ناشی از میگرن طاقت فرسا نباشند. اما باز هم این سردردها می توانند بسیار آزار دهنده و دردناک باشند.

اما علت سردرد ناشی از ورزش چیست؟ در این مقاله به چند مورد از این علت ها می پردازیم.

سردرد ناشی از ورزش

این نوع از سردرد ها بسیار رایج هستند. تا جایی که ورزشکارانی که همیشه در حال انجام تمرین های سنگین هستند هم  حتی اگر برای چند دقیقه هم باشد دچار سردردهایی می شوند. سردرد ناشی از ورزش، سردرد های دردناکی هستند که در هنگام ورزش کردن و انجام تمرینات اتفاق می افتد.

 

سردرد ناشی از ورزش

علت سردرد ناشی از ورزش، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

این سردرد ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

سردرد هایی که معمولا ضرری ندارند و به علت بیماری و یا مشکلات دیگر نیستند، سردرد های اولیه گفته می شوند. این نوع سردرد ها را با مصرف دارو می توان رفع کرد.

در مقابل سردرد های اولیه سردردهایی وجود دارند که علائمی مانند استفراغ، بیهوشی، تاری چشم و خشکی و سفتی گردن دارند. به این نوع سردرد ها سردرد های ثانویه گفته می شود. که برای این نوع سردرد ها به درمان فوری و مراقبت پزشکی نیاز خواهید داشت.

چه زمانی سردرد ناشی از ورزش رخ می دهد؟

این نوع سردرد ها می تواند در طول و یا بعد از تمرین شما رخ دهد. خواه تمرین های قدرتی انجام دهید یا چابکی. در هر صورت امکان دارد با این سردرد ها مواجه شوید. نسبت به شدت ورزش و توان بدنی شما هم می تواند این سردرد ها شدید و خفیف باشند. ورزش هایی که معمولا باعث بروز این نوع سردرد می شوند عبارتند از : دویدن، قایقرانی، تنیس، شنا و وزنه برداری.

این نوع سردردها، ضربانی در مغز ایجاد می کنند، که امکان دارد در هر دو طرف سر باشد. سردردها اولیه می تواند از 5 تا 45 دقیقه ادامه پیدا کند. در حالی که سردردهای ثانویه حداقل یک روز و گاهی اوقات چند روز یا بیشتر ادامه دارند.

سردرد ناشی از ورزش

چگونه با این سردرد ها کنار بیاییم؟

این نوع از سردردها می توانند ناراحت کننده باشند. به خصوص اگر شما را مجبور کنند که تمرینات خود را کوتاه کنید. امکان دارد گاهی ترس از این سردرد ها شما را از ورزش کردند باز دارد. اما به جای فرار از مشکلات بهتر از دلیل بروز مشکل را بیابید. که کدام یک از فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهید باعث این سردرد می شود. همچنین باید یاد بگیرید که چگونه این درد را تسکین دهید.

در این مقاله از میدان بلاگ، به همه چیز که باید در مورد سردردهای ورزشی بدانید و آنچه می توانید انجام دهید تا بدون ناراحتی به تمرین خود برگردید، اشاره می کنیم.

چرا ورزش باعث سردرد می شود؟

به نظر شما هنگام ورزش چه اتفاقی برای بدن می افتد که دچار سردرد می شویم؟ هنگام ورزش براثر بالا رفتن تحرک، ضربان قلب افزایش می یابد و میزان تقاضای اکسیژن در عضلات و مغزتان بیشتر می شود. که با گشاد شدن رگ های خونی داخل جمجمه، باعث بروز سردرد می شود. ورزش باعث افزایش التهاب و هورمون کورتیزول (که با استرس همراه است) می شود، که سیگنال های مغز را تحریک می کنند و باعث می شود احساس درد کنید.

روش نفس کشیدن هنگام ورزش، به خصوص در هنگام تمرین های قدرتی، می تواند در ایجاد این سردردهای ورزشی نقش داشته باشد. انسان ناخودآگاه هنگام انجام کارهای سخت نفس خود را حبس می کند. این کار می تواند فشار داخل مغز را افزایش دهد و سردرد بگیرید.

اگر هنگام انجام تمرینات خود ماهیچه های بدن را سفت کنید، می تواند یک علت سردرد ناشی از ورزش باشد. برای مثال: هنگام انجام تمرینات سرتان را پایین نندازید و یا وقتی فشار روی دستانتان است شانه ها را نچرخانید. حرکات را آهسته تر انجام دهید، مطمئن شوید حرکاتی که انجام می دهید درست است. همه این ها می توانند در سردردتان تاثیرگذار باشند.

عواملی جز تمرینات هم می تواند در سردرد شما اثرگذار باشد.

همانطور که می دانید علت سردرد ناشی از ورزش می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بهتر است اول دلایلی را با تمرکز روی آن ها می توانید اصلاح کنید را امتحان کنید.

بزرگترین دلیل سردرد، کم آبی است. اما اگر به محض شروع ورزش، آب بنوشید، تاثیری نخواهد داشت. هنگامی که مغز شما دچار کمبود آب می شود، در واقع کمی متورم می شود و با فشار وارد کردن به بدن در آن زمان باعث بدتر شدن آن و سردرد می شوید.

یکی از دلایل دیگر سردرد، بی خوابی است. اگر کم خواب باشید و یا خوب نخوابیده باشید، هنگام فشار آوردن به بدن در ورزش می توانید دچار سردرد شوید. اگر همچین دلیلی دارید، بهتر است ورزش نکنید و آن روز را به آب خوردن و چرت زدن بگذرانید.

اگر آب کافی خورده اید و یا به اندازه ی کافی خوابیده باشید، دلیل سردرد شما می تواند استرس باشد. وقتی استرس داشته باشید سطح کورتیزول بدن بالا می رود و با ورزش کردن آن را بیشتر خواهید کرد. استرس داشتن بسیار برای بدن ضرر دارد، حتی اگر ورزش نکنید.

آب خوردن قبل از ورزش

نحوه جلوگیری از بروز سردرد های ورزشی

شاید مشخص شدن دلیل سردرد کمی طول بکشد. ولی با حذف کردن داده های ممکن، می توانید به مشخص شدن علت آن سرعت ببخشید. می توانید لیستی از کارهای که در طول یک روز انجام می دهید، تهیه کنید تا روند بهبود سریعتر انجام شود. برای مثال:

  • کدام روز از هفته است؟
  • میزان خواب شما در شب گذشته چقدر بود؟
  • قبل از ورزش چه چیزی میل کرده اید؟
  • زمان دوره ماهانتان است؟
  • قبل از اینکه سردرد بگیرید، چند دقیقه ورزش کرده بودید؟
  • چند دقیقه سردردتان طول می کشد؟ درد آن چگونه است؟
  • با تمرینات قدرتی بدتر می شود یا با تمرینات هوازی؟
  • چه کارهایی برای بهتر شدن آن انجام داده اید؟
  • قبل از ورزش چند لیوان آب می نوشید؟

با انجام اینکار با تغییر متغیرها می توانید این سردرد ها را بهتر کنید. اگر تمرینات هوازی در دوران ماهانه، محرک سردرد شما باشد، می توانید تمرینات آن هفته را با تمرینات قدرتی جایگزین کنید. اگر با طولانی شدن تمریناتتان سردرد می گیرید، بین تمرینات خود زمان استراحت را افزایش دهید و ببینید وضعیتتان بهتر می شود یا نه.

سردرد ناشی از ورزش های جدید

سعی کنید مایعات بیشتری مصرف کنید و هیچ وقت تشنه نباشید.

مصرف مایعات و آب خیلی می تواند سردرد را کاهش دهد. پزشکان نیز توصیه می کنند قبل از ورزش 4 لیوان آب بنوشید و حتی حین ورزش هم سعی کنید آب مصرف کنید.

قبل از ورزش کردن اول بدنتان را کامل گرم کنید.

اگر در حالتی که هنوز بدنتان سرد است شروع به ورزش کنید، احتمال خطر گشاد شدن ناگهانی رگ های خونی در سرتان است. گرم کردن قبل از ورزش باعث می شود، که این روند به تدریج اتفاق بیفتد، زیرا جریان خون در ماهیچه ها افزایش می یابد و گردش خون را بالا می برد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که حداقل 5 تا 10 دقیقه با تمرکز تمرینات کششی را برای گرم کردن خود صرف می کنید. اگر قصد دویدن دارید، اول برای چند دقیقه راه بروید و بعد شروع به تند راه رفتن کنید. وقتی گرم شدید می توانید دویدن را شروع کنید.

اگر سردرد شما در حالی رخ دهد که برای اولین بار می خواهید یک تمرین جدید را انجام دهید.

آن تمرین را در اینترنت سرچ کنید و یا از مربی خود در مورد روش صحیح آن بپرسید. اگر درست انجام می دهید، احتمال اینکه این حرکت مناسب بدن شما نباشد و یا بدنتان آمادگی لازم برای انجام این تمرین را نداشته باشد وجود دارد. برای مدتی این تمرین را قطع کنید تا مشخص شود مشکلتان از این حرکت است یا نه.

در طول ورزش به روش تنفس خود دقت کنید.

دقت کنید که در طول ورزش نفس خود را حبس نکنید. به خصوص هنگام تمرینات قدرتی روش استاندارد این است که عمل دم را سریع و عمل بازدم را به آرامی انجام دهید.

علت سردرد ناشی از ورزش

چگونه بفهمیم سردرد ناشی از ورزش جدی است یا نه؟

اگر هیچ کدام از ترفندهای بالا در سردرد ناشی از ورزش شما موثر نبود و سردرد شما چند هفته ادامه داشت و اگر از قرص های تسکین دهنده برای آرام کردن درد استفاده می کنید، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر سردردتان به تدریج بدتر می شود. اگر لیستی را که در بالا اشاره کردیم را به مدت چند هفته پر کرده باشید، کمک بسیاری به ارزیابی سردرد شما توسط پزشک خواهد کرد. خبر خوب این است که هرچقدر هم این سردرد ها شدید باشند، چون سردرد ناشی از ورزش هستند، ضرری نخواهد داشت.

اما دلایل دیگری نیز برای سردرد وجود دارد که ممکن است سردردهای ورزشی را تقلید کند که باید درباره آنها بدانید.

اگر سردرد شما بعد از 48 ساعت خوب نمی شود، به احتمال زیاد شما با سردرد ثانویه سروکار دارید. این بدان معنی نیست که سردرد شما ناشی از ورزش نیست. اما حتما دلیل دیگری هم وجود دارد که باعث تشدید آن می شود. برای مثال اگر دندان درد و یا مشکلات سینوسی دارید، امکان این نوع سردردها وجود دارد. بهتر از هرچه سریعتر ورزش را کنار بگذارید و به یک پزشک مراجعه کنید.

این نوع سردرد ها بسیار ناگهانی و وخیم هستند. که می توانند همراه با سرگیجه، تاری دید، استفراغ، خشک شدن گردن، تغییرات شنوایی و یا احساس ضعف همراه باشند. در موارد جدی تر می تواند باعث خونریزی ناگهانی مغزی، سکته مغزی و یا تومور شود. اگر همچین دردی را احساس می کنید با نوشیدن آب و یا خوابیدن و استراحت کردن وقت خود را تلف نکنید و منتظر نمانید که سردرد به خودی خود خوب شود. حتما به پزشک مراجعه کنید.

سردرد ناشی از ورزش

در آخر

خوشبختانه در اکثر مواقع با کم کردن تمرین ها و رعایت کردن چند نکته این سردرد ها از بین می روند. اما این بدان معنی نیست که این سردرد ها را نادیده بگیرید و فشار آن را تحمل کنید. هر نوع دردی از جمله سردرد، سیگنالی از طرف بدن است، که باید به آن توجه کرد. این دردها نشان دهنده این هستند که باید چیزی در بدنتان تغییر کند. پس در صورت هرگونه نگرانی به پزشک مراجعه کنید تا از سالم بودن خود مطمئن شوید.

اگر شما هم سردرد هایی ناشی از ورزش داشته اید و یا در این مورد اطلاعاتی دارید، تجربه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

بیتا حاجی بابایی

نویسنده وبلاگ

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا