خانوادهسبک زندگیعادت های سالم

چرا ورزش صبحگاهی انجام دهیم؟

در این مقاله از میدان قصد داریم به ۱۰ مزیت و فایده ی انجام ورزش صبحگاهی و سپس به بیان دلایل پشت پرده ی علت موفق تر بودن افراد ورزشکار و نیز در مورد این که چگونه به صورت یک عادت روزمره، ورزش صبحگاهی منظم و همیشگی داشته باشیم می پردازیم.

ورزش صبحگاهی

ورزش صبحگاهی

اغلب ما آدم ها علاقه ای به انجام ورزش صبحگاهی نداریم و حتی اگر این علاقه در انسان ایجاد شود باز هم خیلی از ما نمیتوانیم در ساعت مشخص و معینی از صبح قید خواب خوش را زده و به ورزش صبحگاهی بپردازیم.

علت این تنبلی تا حدودی روشن است و آن این است که اکثر آدم ها نمی توانند قید خواب زیبای خود را بزنند آن هم خواب صبح و سحر را.شاید یک علت این بیدار نشدن ها و انجام ندادن ورزش صبحگاهی،اطلاع نداشتن از فواید و مزایای انجام ورزش صبحگاهی باشد.

در این مقاله سعی ما بر این است که تا حدود زیادی شما کاربران گرامی را با فواید بیشمار انجام ورزش صبحگاهی آشنا کنیم. اگر بخواهیم به تمامی فواید و مزایای انجام ورزش صبحگاهی بپردازیم طبیعتا به هیچ وجه این امر در یک مقاله کوتاه عملی نخواهد شد ولی سعی می کنیم تعدادی از مهم ترین آن ها را نسبتا مختصر توضیح دهیم.

افزایش تمرکز

تمرکز لازم برای انجام امور روزانه را افزایش و حواس پرتی را کاهش می دهد. جاسمین تارد یکی از بزرگترین فیزیولوژیست های ورزشی در مرکز تناسب اندام پیمونت آتلانتای امریکا معتقد است که انجام ورزش صبحگاهی می تواند به شدت سبب افزایش تمرکز شخص برای انجام کارهای دیگر وی شود و از بی دقتی و حواس پرتی او در زمان انجام کارهای روزمره به طرز چشمگیری بکاهد.

افزایش انرژی

محققان اثبات کرده اند که انجام تمرینات صبحگاهی یکی از بهترین راه های افزایش دهنده ی احساس انرژی و آمادگی شخص برای انجام امروز روزانه ی اوست. در این تحقیق اثبات شده است که انجام ورزش صبحگاهی به اندازه تنها ۵ دقیقه می تواند انرژی کافی و حتی بیشتر از نوشیدن یک فنجان قهوه ی داغ توسط شخص، به او ببخشد.

افزایش روحیه

از لحاظ علمی و با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط روانشناسان،آنان به این نتیجه رسیده اند که بعد از انجام یک تمرین صبحگاهی،احساس شادی و خوش بینی بیشتری در شخص ایجاد می شود و لذا روحیه ی انجام کارها نیز توسط او به سرعت بالا می رود. ورزش صبحگاهی همچنین با افزایش سطح ترشح اندورفین،سروتونین و دوپامین به شما انرژی مضاعف میبخشد و میزان بالایی از استرس و فشار های عصبی شما را کاهش می دهد.

بهبود خواب

جالب است بدانید ورزش صبحگاهی سبب بهبود خواب افراد می شود البته این را نیز در نظر داشته باشید که انجام ورزش شبانه،می تواند بالعکس عمل کرده و سبب هوشیاری و بیداری و در نتیجه ایجاد عدم تعادل در خواب انسان شود و خوابیدن را دشوار کند.

یک مطالعه نشان داد که شرکت کنندگانی که ساعت ۷ صبح به انجام ورزش های صبحگاهی میپردازند نسبت به آن هایی که بعدازظهر یا عصر ورزش می کنند خواب عمیق تر و طولانی تری دارند. پس به این نتیجه می رسیم که تمرینات و ورزش های صبحگاهی کیفیت بهتری نسبت به انجام آن در دیگر اوقات شبانه روز در پی خواهد داشت.

کاهش فشار خون

ورزش منظم برای جلوگیری از افزایش فشار خون جلوگیری می کند و تاثیر بسزایی در کاهش فشار خون مزمن دارد. مطالعات نشان می دهد که ورزش صبحگاهی برای افرادی که به فشار خون بالایی مبتلا هستند بسیار مفید است و به طور میانگین فشار خون این افراد را حدود ۱۰ درصد کاهش می دهد و این کاهش فشار خون در طی روز ادامه خواهد داشت و پس از اتمام ورزش نیز متوقف نخواهد شد.

کاهش استرس و فشار عصبی

طبیعتا همه ی ما دوست داریم با خیال آسوده تر و اعصاب و روان آرام تری به سراغ کارهای روزمره مان برویم. بهتر است بدانید که عرق کردن در هنگام انجام ورزش صبحگاهی سبب تعریق بیشتر و به واسطه ی این تعریق،کاهش سطح کورتیزول بدن (هورمون های استرس زا) خواهد شد.

ورزش صبحگاهی همچنین به تسکین تنش ها و شوک های عصبی و آرامش عضلات افراد کمک می کند و این موضوع به نوبه ی خود می تواند اثرات منفی انواع استرس بر بدن را کاهش چشمگیری دهد.

افزایش آرامش ذهنی

افزایش سلامت روانی یکی از مهم ترین تاثیرات انجام ورزش های صبحگاهی بر ذهن افراد می باشد. ورزش کردن در هنگام صبح سبب افزایش ترشح انتقال دهنده های عصبی می شود که سبب شفافیت و آرامش ذهنی می گردد.

جوان سازی پوست

جالب است بدانید ورزش های صبحگاهی سبب شفافیت پوست افراد می شود و همین امر باعث می شود که افراد ورزشکار نسبت به دیگر افرادی که ورزش انجام نمی دهند،چهره های شاداب تر و شفاف تر و سفیدتری دارند. همچنین به علت کاهش مرگ سلولهای پوستی افرادی که ورزش صبحگاهی انجام می دهند، چهره ی جوانتری نسبت به چهره ی افراد غیر ورزشکار دارند.

طرز فکر سالم تر

مطالعات روانشانسی نشان داده است افرادی که صبح ها به ورزش می پردازند، نسبت به افرادی که اصلا این کار را انجام نمی دهند،افکار سالم تری دارند و در طی شبانه روز و در مواجهه با مسائل و چالش های روزمره ی خویش،تصمیمات سازنده تر و مناسب تری اخذ می کنند. پس می توانیم به این نتیجه برسیم که یکی از علل موفقیت ورزشکاران در امور کاری آن ها نیز میتواند همین موضوع باشد.

افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن)

تحقیقات زیادی منجر به کشف این موضوع شده اند که ورزش کردن در هنگام صبح می تواند به نوبه ی خودسبب افزایش سوخت و ساز بدن و به اصطلاح افزایش متابولیسم بدن گردد.

لازم به ذکر است که افزایش متابولیسم بدن می تواند سبب کاهش مشکلات هضم و جذب بدن نیز بشود.

ورزش در صبح

چگونه می توانیم این عادت خوب را در خود نهادینه کنیم؟
  1. وقت بگذارید و زمان مشخص تعیین کنید.(برنامه ریزی کردن برای انجام ورزش می تواند برای این کار انگیزه بخش باشد. البته ناگفته نماند که این موضوع می تواند ۳ الی ۴ هفته طول بکشد تا نظم مورد نظر در شخص عملی شود.)
  2. شب ها زودتر به رختخواب بروید.
  3. ساعت زنگی خودتان را روی زمان مشخصی تنظیم کنید تا صبح در زمان مشخصی بیدارتان کند.
  4. به فواید ورزش صبحگاهی بیاندیشید.
  5. نماز صبح نیز می تواند انگیزه خوبی برای بیدار شدن و در کنار آن،ورزش کردن باشد

 

جمع بندی

با مطالعه ی این مقاله از میدان بلاگ و مشاهده ی نتایج دیگر روانشناسان و محققان و کارشناسان، به این نتیجه می رسیم که انجام ورزش صبحگاهی می تواند یکی از بزرگترین عوامل موفقیت انسان های بزرگ بوده باشد. پس بهتر است که ما نیز به این امر روی بیاوریم و از مزایای عالی آن برای روح و جسم خویش بهره مند شویم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا