چگونه بر استرس مالی غلبه کنیم؟

استرس مالی

استرس حالتی است که همه ما کم یا زیاد تجربه کرده ایم. از شایع ترین استرس ها می توان به استرس مالی اشاره کرد. با افزایش تورم، کاهش رونق اقتصادی و درآمدها، افزایش بدهی‌ها و وام‌ها و به طور کلی با افزایش هزینه‌های زندگی، افراد بسیاری دچار فشار و استرس مالی  شده اند. وقتی مغز تحت فشار باشد نمی تواند به درستی کار کند و تصمیم بگیرد. به همین دلیل در مسائل شغلی و خانوادگی هم دچار مشکل خواهید شد. استرس چیزی نیست که با یک درمان ساده برای همیشه از بین برود. ولی می توانیم با روش هایی استرس را کاهش دهیم و استرس مالی را مدیریت کنیم.

استرس چیست؟

همه ما در زندگی تعهدات و مسئولیت هایی در قبال والدین، دوستان و کار خود داریم. وقتی کارها به هر دلیلی طبق خواسته های ما پیش نرود دچار استرس می شویم. در زندگی پر از فشار و خواسته ها داشتن استرس یک مسئله طبیعی است. دقت کرده اید وقتی استرس می گیرد در بدنتان چه تنشی ایجاد می شود؟ ضربان قلب بالا می رود و نفس کشیدن سریع تر می شود. بدن شما می خواهد در این تنشی که ابجاد شده است از شما مراقبت کند. اگر استرس بیش از اندازه باشد و بدن نتوانند با آن مقابله کند می تواند به بیماری های جسمی و روانی خطرناکی منجر شود.

استرس

چگونه استرس مالی بر سلامتی تاثیر می گذارد؟

برای هرمشکلی قبل از اینکه بخواهیم برنامه ای تعیین کنیم و به کنترل آن بپردازیم، باید مشکل را کامل و دقیق بشناسیم. اضطراب بیش از حد برای پول می تواند سلامت شما را به روش های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. عوارض استرس در هر کس متفاوت است. ممکن است برخی در مواجه با مشکلات عقب نشینی کنند و منزوی شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به روشهای ناسالم مقابله روی آورند. برای اینکه بتوانید با استرس را مدیریت کنید باید شناخت کافی از علائم استرس داشته باشید.

رو آوردن به عادت های ناسالم: بعضی از افراد در شرایط بحرانی و سخت استرس مالی به عادت های ناسالم مانند پرخوری، کم خوری،مصرف الکل و مواد مخدر، افزایش مصرف نیکوتین، سیگار کشیدن و… رو می آورند. عادت های ناسالم بیشتر باعث تشدید استرس می شوند و اصلا روش مناسبی نیستند.

کم خوابی: استرس مالی می تواند منجر به کم خوابی و یا بی خوابی شود. این عوامل در عملکرد سیستم ایمنی و توانایی بدن تاثیر می گذارد و باعث افزایش حس استرس می شود. کم خوابی خود می تواند منجر به سردرد، خشم و… شود.

کاهش هزینه های شخصی: در استرس مالی وقتی احساس می کنیم که با کمبود بودجه مواجه خواهیم شد، سعی می کنیم تا مخارج شخصی خود را کاهش دهیم. مثلا هزینه های مراقبتی از خود مثل دکتر رفتن. اما برخی از این هزینه اگر انجام نشود می تواند منجر به مشکلات بزرگ تری شود. که این مشکلات نیز بر استرس آن ها تاثیر خواهد گذاشت.

ناراحتی و نا امیدی: افزایش بدهی ها می تواند به سلامت شما آسیب بزند. وقتی بدهی ها به شما فشار وارد کنند استرس بیشتری خواهید داشت و از توان پرداخت آن ها نا امید می شوید. که این خود نیز باعث ترکیب با استرس های دیگر می شود و بیشتر سلامت شما را تهدید می کند. از عوارض آن می توان به انزوای اجتماعی،گریه های بیش از حد و ناراحتی اشاره کرد.

چگونه استرس مالی را مدیریت کنیم؟

اگر در کار خود برنامه ریزی نداشته باشید به احتمال زیاد همیشه استرس خواهید داشت. هر چقدر با برنامه ریزی و بودجه بندی مخارج خود را در دست بگیرید آن همه کمتر استرس خواهید داشت. چون به طور کامل از مخارج و هزینه های زندگی خود خبر دارید. وقتی برای مخارج و هزینه هاب خود برنامه داشته باشید، راحت تر می توانید پس انداز کنید و هنگام بروز مشکل به راحتی تصمیم بگیرید.

شاید در روزهای اول انجام اینکار سخت و وقت گیر به نظر برسد. ولی با گذشت زمان راحت تر برنامه ریزی خواهید کرد و دیگر نگران مسائل مالی نخواهید بود. می توانید در ماه اول فقط مخارج خود را بنویسید و بعدشروع به برنامه ریزی برای کاهش هزینه های اضافی بپردازید. مطمئن باشید اثرات آن را خواهید دید.

استرس مالی

۷ روش کاهش استرس مالی

با چند تغییر کوچک در طرز تفکر و تصمیم گیری خود می توانید استرس خود را کنترل کنید. در این مقاله به چند روش کاهش استرس مالی اشاره می کنیم.سعی کنید با استفاده از هریک از آن ها کیفیت زندگی خود را بالا ببرید.

۱- برای هزینه های روزانه خود برنامه ریزی کنید.

وقتی برای هزینه های روزانه خود برنامه ای می نویسید و مشخص می کنید که در طول روز چه خرج های مهمی دارید و می توانید از هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

۲- تفکرتان را تغییر دهید.

بیشتر مردم به تاثیر جملات مثبت باور ندارند. اما استفاده از جملات مثبت و تفکر مثبت خیلی زیاد می تواند روند زندگی شما تاثیر گذار باشد. هیچ وقت از جملات ” من  نمی توانم موفق شوم، نمی توانم بدهی هایم را صاف کنم، نمی توانم درآمدم را بالا ببرم ” استفاده نکنید. به جای آن ها بگویید ” من موفق خواهم شد، بدهی هایم را پرداخت خواهم کرد، می خواهم درآمدم را بالا ببرم. اگر تفکر مثبت داشته باشید، می توانید بهتر فکر کنید و برنامه ریزی بهتری برای رسیدن به هدف خود انجام دهید.

۳- از هزینه های بی پروا جلوگیری کنید.

هنگام خرید به جای کارت های اعتباری پول نقد حمل کنید تا از خریدهای محرک جلوگیری کنید. وقتی از کارت های اعتباری استفاده می کنید از میزان مخارج خود به طور دقیق باخبر نمی شوید و خیلی بیشتر منجر به ولخرجی می شود.

ولخرجی

۴- صندوق اضطراری داشته باشید.

اگر به طور منظم مبلغی را در صندوق شخصی برای روز مبادا جمع آوری کنید و به هیچ وجه از آن در امور عادی زندگی خود استفاده نکنید. پس از مدتی خواهید دید که پول قابل توجهی در صندوق اضطراری خود دارید. این صندوق به شما قوت قلب خواهد داد که در شرایط اضطراری پولی برای خرج کردن دارید و این باعث می شود که استرس کمتری داشته باشید.

۵- در زمان حال زندگی کنید.

بیشتر اوقات وقتی به آینده ای فکر می کنیم که هنوز از به وقوع پیوستن آن مطمئن نیستیم خود را برای چیزی که اتفاق نیافتاده آزار می دهیم. تفکرات منفی باعث می شود که دچار استرس مالی شوید و مغزتان از کار بیافتد. شما هم می‌توانید یک موقعیت را در ذهنتان آنچنان بزرگنمایی کنید که کم‌کم احساس کنید قلبتان درد گرفته و دست‌هایتان شروع به عرق کردن می‌کنند. هم می توانید در زمان حال زندگی کنید و به جای استرس داشتن دنبال راه حل های مناسب باشید. خودتان انتخاب کنید که ترجیح می دهید در کدام وضعیت باشید.

۶- بودجه ماهانه تعیین کنید.

اگر بودجه ماهانه برای خود مشخص کنید می توانید پول هایی که به سختی کسب کرده اید را با برنامه خرج کنید. اگر شریک زندگی دارید و خرج کسانی را می دهید آن ها را هم در برنامه خود لحاظ کنید.

برنامه ریزی

۷- درخواست کمک کنید.

در بدترین شرایط که دیگر کاری نمی توانید انجام دهید و در بدهی غرق شده اید. می توانید از دوستان و آشنایان خود قرض بگیرید. یا با دریافت وام از بانک بدهی خود را پرداخت کنید.

روش های دیگر برای کاهش و مدیریت استرس

  • اگر فکر می کنید مشکل جدی تر است می توانید به یک متخصص و یا مشاور مراجعه کنید. یک مشاور نه تنها در زمان استرس های مالی می تواند به شما کمک کند بلکه می تواند یک برنامه ای درآمدی برای هدف مالی شما طراحی کند. حرف زدن با یک متخصص و کمک خواستن از آن می تواند در کمتر شدن استرس مالی شما موثر باشد.
  • می توانید از اپلیکیشن های برنامه ریزی مالی برای تعیین بودجه و مخارج خود استفاده کنید. می تواند در رسیدن به اهداف مالیتان به شما کمک کند.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • خواب خود را منظم کنید.
  • استفاده از داروهای جلوگیری از استرس با تجویز پزشک
  • با خانواده و دوستان خود وقت بگذرانید.

استرس مالی

درآخر

استرس یکی از بخش های زندگی ما است. اگر فکر می کنید واقعا با مشکل استرس مالی مواجه هستید حتما برای مقابله با آن اقدامی انجام دهید. عوامل استرس زا را شناسایی کنید و تا می توانید راه حل هایی برای آن ها بیابید. قبل از اینکه این استرس ها منجر به بیماری ها و آسیب های اجتماعی شدیدتری شود. در مورد مسائلی که خارج از کنترل شماست سعی کنید با آن ها کنار بیایید تا با استرس کمتری مواجه شوید.

نظر شما در مورد این موضوع چیست؟  اگر شما هم استرس های مالی داشته اید و برای آن راه حلی پیدا کرده اید با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا