سلامتیتغذیهتغذیه سالمسبک زندگیعادت های سالم

ترک‌ سیگار با ورزش

همه ما می‌دانیم که سیگار کشیدن جز عادت‌ های ناسالم جامعه است و ترک‌ کردن آن بسیار دشوار است. سیگار حاوی نیکوتین است که می‌تواند سبب اعتیاد شود. از بهترین روش‌ هایی که می‌توانید برای ترک این عادت‌ ناسالم به کارببرید، ترک‌ سیگار با ورزش کردن است. مطالعات و تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته، نشان داده‌ است ورزش‌ کردن سبب‌ می‌شود تا میزان نیکوتین در بدن تا حد بسیار زیادی کاهش یابد. البته این تحقیقات تنها تاثیر مثبت‌ ورزش را در ترک‌ کردن سیگار بیان‌ کرده‌ است و مکانیزیم این اتفاق مشخص نیست. در ادامه این مطلب بیش‌تر در این باره بحث‌ خواهیم‌ کرد.

ورزش بهترین راه برای ترک‌ سیگار

ورزش‌ کردن می‌تواند به ترک‌سیگار و کاهش استرس و نگرانی‌ های ناشی از آن کمک‌ کند. معمولا افرادی که به‌سختی و به‌ اجبار سیگار را ترک‌ می‌کنند، افسرده می‌شوند. همین افسردگی ممکن است سبب شود فرد دوباره به سمت سیگار کشیده‌ شود و حتی بیش‌تر از قبل به آن وابستگی پیدا کند.

تحقیقات نشان داده‌ است، افرادی که افسردگی دارند و سیگار می‌کشند، برای ترک‌ سیگار سختی‌های بسیار بیش‌تری را متحمل‌ خواهند شد. ترک‌ سیگار با ورزش می تواند تا حد بسیار زیادی با این افسردگی مقابله‌ کند. البته هنوز بیش‌تر از روش‌ های دارویی برای ترک‌ سیگار استفاده‌ می‌شود و اما محققان امیدوارند، روش‌ های ورزشی مناسب را برای ترک‌ سیگار ارائه‌ کنند تا دیگر به درمان‌ های دارویی نیازی نباشد.

به همین‌ دلیل برای ترک‌ سیگار با ورزش بهتر است یکی از ورزش‌ های مورد علاقه خود را انتخاب‌ کنید. سپس روزی نیم‌ ساعت را به این ورزش اختصاص‌ دهید. با ورزش‌ کردن می‌توانید تا حد بسیار زیادی سیستم ایمنی بدن را تقویت‌ کنید، بدین‌ ترتیب می‌توانید راحت‌تر جلوی وسوسه‌ها را بگیرید.

افراد سیگاری هنگام ورزش‌ کردن احساس‌ تنگی‌ نفس می‌کنند و اما زمانی‌ که ترک می‌کنند، می‌توانند بسیار راحت تر ورزش کنند. دلیل این عملکرد این است که ریه بعداز ترک‌ سیگار عملکرد بهتری دارد.

البته ممکن‌ است بعد از مدتی از ورزش‌ کردن خسته‌ شوید واین کار برای شما تکراری‌ شود، به همین دلیل بهتر است روال و نوع ورزش خود را تغییر دهید تا این کار برای شما جذابیت بیش‌تری داشته‌باشد.

ورزش بهترین راه برای ترک‌ سیگار

فواید ترک‌ سیگار با ورزش

از فواید ترک‌ سیگار با ورزش این است که می‌توانید از دو جنبه رسمی و روانی با عوارض مصرف نیکوتین بجنگید. برخی از این فواید را درادامه بیان می‌کنیم:

  • ورزش نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه می‌تواند تا حد بسیار زیادی هوس سیگار کشیدن را از فرد دور کند.
  • توجه کنید منظور از عبارت ترک‌ سیگار با ورزش این نیست که حتما به دنبال ورزش‌های سنگین باشید، بلکه تنها می‌توانید با ورزش‌های بسیار سبک مانند ورزش‌ های هوازی نیز هوس سیگار را تا حد بسیار زیادی از خود دور کنید.
  • تحقیقات نشان‌ داده‌ است که ورزش می‌تواند شما را درهنگام ورزش و حدود یک‌ ساعت بعد از آن از سیگار دور نگه‌ دارد.

فواید ترک‌ سیگار با ورزش

سایر فواید ورزش

  • برای کم‌کردن اشتها بسیار مفید است.
  • زمانی‌ که برای اولین بار می‌خواهید برای ترک‌ سیگار اقدام‌ کنید، ترک‌ سیگار با ورزش می‌تواند علائم نیکوتین را تا حد بسیار زیادی کم کند.
  • هنگام ورزش‌کردن ذهن‌ تان از سیگار کشیدن دور خواهد شد.
  • ورزش‌ کردن می‌تواند استرس را از شما دورکند و هم چنین انرژی شما را مضاعف می‌کند.

سایر فواید ورزش

برای ترک‌ سیگار با ورزش اولین قدم چیست؟

توجه داشته باشید برای این که بتوانید در این راه ثابت قدم‌ بمانید و بعد از مدتی انگیزه خود را برای این کار از دست‌ندهید، با به صورت اصولی این کار را شروع‌ کنید. در ادامه توصیه‌ های لازم در این‌ باره برای شما بیان‌ می‌کنیم:

  • توجه داشته‌ باشید که به هیچ عنوان با ورزش‌ های سنگین خود را خسته‌ نکنید. بهتر است در همه روز های هفته به مدت نیم ساعت ورزش کنید و اما شدت آن را درحد متوسط نگه‌ دارید.
  • اگر برنامه ریزی روزانه دارید، توجه‌ کنید که ورزش‌ کردن جز الویت‌ های برنامه شما باشد. اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید نیم ساعت پشت سرهم ورزش کنید، همین نیم ساعت را به بخش‌ های کوچک‌تری تقسیم کنید ولی ورزش‌ کردن را فراموش‌ نکنید.
  • در برنامه روزانه خود به دنبال بهترین زمان برای ورزش‌کردن باشید.
  • برای ترک‌ سیگار با ورزش بهتر است به دنبال ورزش‌ هایی باشید که توانایی انجام آن را داشته‌ باشید. هم چنین در ابتدا شروع فعالیت‌ های خود را به آرامی آغاز کنید و به مرور زمان برشدت آن بیفزایید.
  • برای این که زمان خاصی را برای ورزش‌ کردن داشته‌ باشید، بهترین کار ثبت نام‌ کردن در کلاس‌ های ورزشی است.

ترک‌ سیگار با ورزش

برای ترک‌ سیگار با ورزش چه فعالیت‌هایی توصیه می‌شود؟

پیاده‌ روی از جمله ورزش‌ هایی است که برای ترک‌ سیگار توصیه می‌شود. اگر پیاده‌ روی را برای ترک‌ سیگار انتخاب‌ کردید، ابتدا تنها به راه رفتن اکتفا‌ کنید و به مرور زمان و در جلسه‌ های بعدی سرعت خود را بیش‌تر کنید.

مدت زمان پیاده‌روی بسته به این که چقدر توانایی بدنی دارید، متفاوت خواهد بود. البته توصیه می‌شود حتما ۱۵ دقیقه را پیاده‌ روی کنید. کم‌کم مدت زمان پیاده‌ روی را بیش‌تر کنید و تا آن را به یک ساعت برسانید. پیاده‌ روی بهتر است هفته‌ای پنج بار تکرارشود. لازم است در انتهای ورزش، مدت زمان یک دقیقه ای را به پیاده روی سریع اختصاص‌ دهید.

ورزش پیاده‌ روی برای آن دسته از افرادی که اضافه‌ وزن و یا مشکلات زانو دارند، مناسب نمی‌باشد و به همین‌ دلیل نیز بهتر است این افراد ورزش‌ های دیگری مانند شنا و دوچرخه سواری را امتحان‌ کنند.

این ورزش‌ ها نیز بهتر است مانند پیاده روی در ابتدا از ۱۵ دقیقه شروع شود و تا ۴۰ دقیقه نیز ادامه پیدا کند. البته در انتها برای این که دچار گرفتگی عضلات نشوید بهتر است ورزش‌ های کششی انجام‌ دهید.

اگر برای ترک‌ سیگار با ورزش، شنا را انتخاب کرده‌اید باید بعد ازهر پنج دقیقه، چندبار شنای سریع نیز انجام‌دهید. برای ورزش دوچرخه سواری نیز پدال زدن سریع فراموش نشود.

اگر می‌خواهید ورزش‌ های قدرتی را انجام‌ دهید، بهتراست از حرکات اسکات و پلانک استفاده‌ کنید.

ترک‌ سیگار با ورزش

اگر در محل کار هوس سیگار کشیدن به سرتان زد، چه کنید؟

در بسیاری از موارد افراد سیگاری در محل کارشان میل بسیار زیادی به سیگار پیدامی‌کند. حال سوال جالب اینجاست که درمحل کارتان چه ورزش‌ هایی را می‌توانید برای مقابله با این امیال انجام‌دهید. در ادامه پاسخ این سوال را خواهید یافت.

  • چندبار از روی صندلی تان بلند شوید و سپس دوباره بنشینید.
  • می‌توانید چندبار از پله ها بالا و پایین بروید. این کار را چندبار انجام‌ دهید تا کاملا خسته‌ شوید.
  • به همان صورتی که پشت میز نشسته‌اید، عضلاتتان را سفت‌ کنید و دوباره به حالت اول برگردانید.
  • می‌توانید از حرکت شنا استفاده‌ کنید. البته اگر قادر نیستید روی زمین دراز بکشید می‌توانید، روبه روی دیوار ایستاده و شنای ایستاده بروید.

جمع بندی

همان‌ طور که اشاره‌ کردیم ترک‌ سیگار با ورزش، می تواند کمک بسیار زیادی را به افراد کند. در این مطلب هر آن چه درمورد رابطه ترک‌ سیگار و ورزش نیاز داشته اید، مورد بررسی قرار گرفته‌ است و شما نیز می‌توانید با مطالعه آن اطلاعات بسیار خوبی را کسب‌ کنید. البته اگر به کمک ورزش نتوانستید از شر غول اعتیاد رهایی یابید نگران نباشید زیرا راه‌ های دیگری نیز برای ترک‌ سیگار وجود دارد. از جمله این راه ها می تواند به طب سوزنی، چسب های نیکوتین ‎‌دار، آدامس های نیکوتین‌ دار و… اشاره کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا